News Ticker

Kracht van je gedachte

Stress doet je hart racen, versnelt je ademhaling en doet je zweten. Stress werd lange tijd gezien als vijand nummer 1, maar onderzoek toont aan dat stress enkel gevaarlijk is als je denkt dat het gevaarlijk is! In de volgende TEDtalk spoort Kelly McGonigal je aan om stress als iets positiefs te zien. Deze psychologe houdt een vlammend betoog om vooral positieve gedachten te denken en de reactie van je lichaam te zien als een effectieve manier om je voor te bereiden op een grote prestatie.

Wat je denkt heeft invloed op je succes: een expiriment

Hoe je denkt over jezelf is ook van invloed op je prestaties en de reacties die je krijgt. In het volgende filmpje van Brain Games zie je het effect van positieve en negatieve gedachten op je prestatie als basketballer. Vrijwilligers werden gevraagd om 10 keer met een bal op een basket te schieten. Met een vrouw die er geen enkele in kreeg, deden ze een test. Een groep vrijwilligers moedigde de vrouw aan. Ze kreeg een blinddoek voor en werd gevraagd of ze twee keer wilde proberen om de bal in de basket te krijgen. En terwijl ze geblinddoekt op de basket gooide, werd ze aangemoedigd en bewonderd omdat ze ze allebei erin kreeg…. tenminste dat dacht ze. In feite gooide ze beide keren mis, maar dat wist ze niet.

Daarna werd ze gevraagd om nog 10 keer te proberen de bal in de basket te gooien. Het lukt haar nu 4 keer van de 10 pogingen!! Ook het omgekeerde geldt. Een man die 9 van de 10 ballen in de basket kreeg lukt het na de test met de blinddoek en negatieve feedback, nog maar 5 keer. En het enige verschil is de gedachte.

Grip op je gedachte

Het goede nieuws is dat je invloed hebt op hoe je denkt. Hiermee ben je zelf weer in controle en kan je grip hebben op hoe je met een bepaalde situatie omgaat en/of invloed uitoefenen op het succes van je prestatie.
Dit is precies het uitgangspunt van RET (Rationele Effectiviteits- Training). Een methode die vaak wordt ingezet tijdens coachen of in trainingen en werkt met de kracht van je gedachten.

Het is niet de gebeurtenis die je op een bepaalde manier laat voelen en gedragen, maar het is de gedachte die je erover hebt. Net zoals positieve gedachten je uiteindelijke prestatie be├»nvloeden (basketbal) of zelfs de gezondheidsrisico’s verminderen van stress, kunnen je gedachten be├»nvloeden hoe je je in een situatie voelt en erop reageert. Hiermee heeft iedereen een krachtig wapen in handen. Dit zet je natuurlijk alleen in als je je anders wilt voelen of gedragen of als dat wat je doet niet effectief is of niet werkt.

In RET spreken we van het ABC.

A – de gebeurtenis (Activating event)

leidt tot

B: gedachten/ overtuigingen (Beliefs)

en dat leidt weer tot C

C: Gevoelens en gedrag (Consequences)

Het principe is eenvoudig. Wel vergt het veel oefening om steeds terug te gaan naar wat je denkt en het te vervangen met een effectieve gedachte. Ik hoop je interesse gewekt te hebben met bovenstaande filmpjes. Wil je hier meer over weten, ik ga graag met je gedachten aan de slag.